Grisaille-maalauksen vaiheet

Heran opettajia yhdistää yhteinen opiskelu venäläisen Gennadi Manasherovin, Pietarin taideakatemian plastisen anatomian professorin opissa. Daniel Enckellin mallimaalauskurssilla voi kokeilla Gennadin välittämää systemaattista grisaille-maalausmenetelmää,  tapaa muotoilla valot harmaasävyillä.

Pohjatyö: viivapiirros – suorilla viivoilla rajoittaminen. Tässä tapauksessa tehdään kuten Gennadin kursseilla, valkoiselle kartongille, joka on pingoitettu plansetille eli kehyslevylle. Piirros suojataan jänisliimalla. Myös acrylic matte medium on suosittu maalausneste piirroksen ja paperin suojaamiseen öljyn imeytymiseltä.

Tummimmat tummat alkaen okkluusiovarjoista (syvennyksistä) – tämä vaihe kiinnittää mallin tilaan ja vahvistaa sommittelun.

Tausta – mallin ympäristö työstetään ensin, jotta figuurin valoisuusasteet ovat oikeissa suhteissa taustaan nähden.

Tässä myös aloitettu jo seuraavaa vaihetta, mallin omavarjot ja heittovarjot.

Mallin puolisävyt, valot ja huippuvalot. On tärkeä pitää sävyt sopusoinnussa keskenään. Tähän auttaa työn alussa tehty pelkistetty pikkuluonnos.

Viimeistelykäsittely. Työtä voi hioa niin kauan kuin on sessioita. Ajankäyttö on hyvä miettiä viisaasti ja priorisoida työssä huomiokohdat, erityisesti kasvot, kädet ja jalat. Mallinmaalauksessa tärkeintä on figuuri itse, joten tausta voidaan perustellusti jättää viitteelliseksi, jos aika on vähissä.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search